الخميس، 5 يونيو 2014

1- حركات نداله


بعد أستعجال زوجته خرج معها وهو يرغى ويزبد بعد أن نسى المحفظه والساعة لتقابله أول لجنه مرور على الطريق وتطلب الترخيصات ويدور هذا الحديث مع رئيس اللجنه
- نسيت المحفظه فى البيت أعمل أيه وفيها رخصة السواقه ورخصة العربية
- (الضابط بعنف )أنا قولت لك أركن على جنب وهات بطاقتك الشخصية
- (يرد بضيق ) نقول تانى البطاقة والرخصة وجميع الأوراق فى المحفظه وأنا نسيت المحفظه فى البيت أعمل أيه !!
- شكلك كده مش عجبنى بدقنك دى .. بقولك أيه الكلام ده تقوله فى القسم أو عند وكيل النيابه تعالى كده على جنب فى يومكم المنيل ده
- ياباشا أن عندى أقتراح أسيب المدام عندك رهن لحد ما أرجع أجيب الرخص
- ماشى خلى المدام تنزل وخليها تركب عربة الترحيلات
( يعود إلى السياره مره أخرى ويحكى لزوجته ماحدث وأنه سيتركها رهن حتى يحضر المحفظه من البيت)
هى : نعم نعم يا خويا عايز تسبنى رهن عند الضابط روح داهية تخيبك .. أنت تقب تغطس تتصرف معاه أنا ماليش دعوه
هو : مش أنت السبب من أستعجالك خلتينى أنسى المحفظة أعمل أيه أنا بقى أتصرفى أنت .. هى : ماشى تعالى معايا عند الضابط وشوف أنا أعمل أيه
تهمس فى أذن الضابط وهو يهز فى رأسه ويبتسم وفى النهاية يسمح لها بالأنصراف وقيادة السيارة
هو : أنت رايحه فين وسيبانى
هى  وهى منطلقة بالسياره ) حسيبك رهن لحد ما أشترى الطلبات من السوق وأجيب العيال من المدارس وأعدى أشوف ماما علشان وحشانى وأرجع أجيب المحفظه من البيت ما تقلقش يا حياتى كلها ساعتين ثلاثة وآجيلك باااااى
هو يصرخ : لأااااااا

ليست هناك تعليقات:

قهوة الحراميه

  ألتف الحرامية حول المعلم فيشه شيخ المنصر وهم فى حالة تزمر وأنزعاج بعد أن أعلن عن نيته فى التوبه والأعداد لرحلة الحج فقال له مقص الحرامى : ...