الخميس، 27 نوفمبر 2008

حكاية حماده ومرمر

حكاية حماده ومرمر
الواد حماده أبن أختى عمره 11 سنه شقى جدا كحال أبناء هذا الجيل التليفزيونى ولكن شقاوة بذكاء وهذه عينه من هذه الشقاوةالمخلوطه باللماضه تجعلنا نتذكر طفولتنا البريئه
شوفت يا أونكل الأعلان المتعلق على باب العماره
أنا : شوفته ..مين أللى معلقه يا حماده
حماده: (مرمر) أللى فى شقه 10 فى الدور التانى
أنا : مين مرمر دى ياحماده
حماده : البنت الحلوه المدلعة بنت أونكل (محب) أللى عامله شعرها ديل حصان وواخده فى نفسها قلم وما بتلعبش مع حد
أنا :عرفتها بس البنت دى حلوة قوى ياحماده
حماده : حلوة بس أليطه ولو حد كلمها ماتردش عليه تستاهل أهى قطتها ضاعت وحتموت نفسها عليها وأيه معلقه أعلان فى كل حته أللى حيلاقى القطه حياخد 500 جنيه وموزعة صورة القطه شوف يا أونكل
أنا : دى قطه شيرازى وشكلها جميل قوى بس 500 جنيه كتير قوى
ده الواحد يروح يشترى أختها ب300 جنيه ويكسب 200 جنيه
حماده : قولنا لها كده ..قال أيه هى عارفه قطتها كويس ومدرابها على حاجات معينه مفيش قطه تانيه تعرف تعملها بتقول أن بوسى ليها شخصيه ما فيش قطه زيها
أنا : أكيد مرمر زعلانه عليها قوى
حماده :دى مموته نفسها من العياط وأول مرة تقف معانا وتتحايل علينا أن ندور معاها على القطه ...قولت لها أنا عارف هى فين القطه بس مش حقولك إلا لما تتحايلى عليا شويه ..زقتنى فى صدرى ومشيت
أنا : هو أنت تعرف مكان قطتها صحيح
حماده : يعنى عندى معلومات تفيد
أنا : طب وساكت ليه ياميدو
حماده : مش قولت لك يا أونكل زيزو أن البنت زقتنى فى صدرى ومشيت وما عبرتنيش ....لالا مالهاش حق
(جرس الباب ..قوم شوف مين ؟؟)
ده أونكل محب وبنته مرمر ياعمو
أهلا وسهلا أتفضلوا
محب : أنا آسف للأزعاج ..بس حماده عايز اشتكيلك منه
أنا : خير عمل أيه ..أكيد بخصوص قطة مرمر ..لسه كان بيحكيلى دلوقتى
محب يوجه الكلام لحماده : بقى تعرف مكان القطه ومش عايز تقولنا
حماده :مش حقول ألا لما مرمر تتأسف على ألا عملته فيه
مرمربألاطه وهى تنفخ : أف آسفه
حماده : شايف ياعمو بتقول آسفه أزاى طب مش قايل
أنا: وبعدين معاك ياحماده خلاص مرمر قالت لك هى آسفه عايز أيه تانى
حماده : تبوس على راسى وتلعب معانا زى كل الولاد
مرمر : ما بلعبش مع صبيان
حماده : أنتى أصلا مابتلعبيش ولا مع صبيان ولا بنات
محب : خلاص حخليها تلعب معاكم وقومى بوسى على راسه خلينا نشوف القطه فين
مرمر وهى تتأفف : وآدى راسك أهه خلصنا (تسحب رأسه بعنف وتلطع عليها قبله بارده وهى تدارى غيظها منه )
حماده يجلس ويضع رجل على رجل وتبدو عليه علامات الفخر والأنتصار وينظر بتشفى إلى مرمر
شوف يا أونكل فيه أحتمالين ..الأحتمال الأول أن هى هربت مع كلبظ والأحتمال التانى يكون حد أخدها وباعها
أنا : مين كلبظ ده أللى هربت معاه بوسى
حماده : كلبظ ده أكبر قط فى المنطقة كل القطط بتخاف منه حتى الكلاب
قط مجرم أول مايمشى فى الشارع كل القطط تجرى وتستخبى وياويله أللى يتلكع تلاقيه هجم عليه وقفشه من رقبته ومطيره فى الهواء
وأى قطه نتايه ما تقدرش تأخرله طلب ..مش قطتك نتايه برضه
تلاقيها ماشيه ورا كلبظ
مرمر : فشر أنا قطتى متربيه
محب : طب كلبظ ده نلاقيه فين ياسى حماده
حماده : مفيش مكان محدد بيقعد فيه بس كل القطط النتايات تلاقيهم قاعدين حواليه ما يمشوش ألا لما ينام ولما يصحى يعوى زى الديب
تلاقيهم جم جرى يقعدوا حواليه تلاقى بوسى أكيد قاعده عنده
مرمر : المجرمه بس لما أشوفها
محب : طب ما تقدرش أنت وصحابك تدوروا عليها وتشوفوا مكانها
فين مع سى كلبظ ده
حماده يشعر بالأهميه : شوف ياعمو القط ده وحش وشرانى وماحدش يقدر يقرب ناحيته ده مره الولاد حبوا يعاكسوه جرى ورانا لحد مالواد (بيسو) أتكعبل ووقع على الأرض وهو بيصرخ يقوم كلبظ يقعد يشمشم فيه ويقوم عامل عليه ببى ومن ساعتها بنخاف منه ليعملها علينا
أنا أضحك على حكاية حماده : ده قط أبن كلب قوى
مرمر وهى قرفانه :يععععععع..عارف ياحماده لو عرفت تجيب بوسى حنبقى أصحاب وألعب معاكم
حماده : أنا ما ضمنش كلبظ حيعمل فينا أيه ..بس اوعدك ياعمو أن حجيبها حجيبها حتى لو عمل فينا أيه
ينطق ثلاثتنا (أنا ومرمر ومحب ) يعععععععع قوم الله يقرفك
وبعد اسبوع
شوفت يا أونكل زيزو أخيرا قدرنا نجيب بوسى من عند كلبظ
أنا : برافو أزاى
حماده : أول ماشفناها ماشيه وراء كلبظ جرينا وراه بالطوب فهرب فقمت شايل بوسى ..زى ماتكون ما صدقت وجريت بيها على مرمر وكلبظ طار ورايا فقفلت باب العماره وطلعت أجرى على السلم وسلمتها لمرمر وأنا نازل لقيت كلبظ فى وشى وهو بيزمجر وقام ناطط عليا
وأنت عارف الباقى
أنا: يععععععععع قوم ياواد من قدامى راحية الببى بتفحفح منك
حماده: ست مرمر مارضيتش تدينى غير خمسين جنيه بس قال أيه قطتها طلعت حامل ..طب وأنا مالى
أنا : صحيح وأنت مالك ..الحق على قطتها قليلة الأدب ..قوم ياض أحسن راحتك لا تطاق
ههههههههه هههههههههه هههههههههه

ليست هناك تعليقات:

قهوة الحراميه

  ألتف الحرامية حول المعلم فيشه شيخ المنصر وهم فى حالة تزمر وأنزعاج بعد أن أعلن عن نيته فى التوبه والأعداد لرحلة الحج فقال له مقص الحرامى : ...