الخميس، 15 أبريل 2010

أى حاجة فديمه للبيع ..روبابيكيا

أى حاجة قديمة للبيع ...روبابيكيا البشر



الحلقة رقم (1)


عتريس بيه وزغلوله هانم


- بيكيا .. أى حاجة قديمة للبيع أخلاق قديمة للبيع ذمم خربانه للبيع ستات تعبانه للبيع رجاله خرفانه للبيع عيال مقرفة للبيع شركات خسرانه للبيع بيكياااا
- أنت ياريس يابتاع الروبابكيا لوسمحت أطلع فوق أنا عايزك..
حاضر يا أستاذ
- ياله ياحماتى ياله ياعمى ألبسوا بسرعة الراجل طالع على السلم
- يابنى على مهلك علينا شويه أحنا مالحقناش ده رابع واحد بتاع روبابيكيا يشوفنا النهارده يا كمال يابنى
كمال : ألبسى ياحماتى البلطو الفرو والبرنيطة القش وأمسكى فى أيدك المروحة وأنت ياعمى ألبس الطربوش وأعدل البابيون وأمسك المنشه .. بسرعة شويه ياجماعة مش كده ..الراجل بيخبط على الباب خلينا نجيب فيكم سعر كويس.. حلو قوى كده أقعدوا جنب بعض فى الصالون ..ييه بلاش ياعمى تحط رجل على رجل وماتزودهاش مش ناقصة قنعرة
- وبعدين معاك ياكمال .. أنا مرتاح كده ودى قاعدتى من 90 سنة .. روح أنت أفتح الباب يارب يكون فى وشك القبول وتبيعنا ونخلص منك
يقوم كمال بفتح الباب ليدخل بائع الروبابيكيا : ياساتر عندك أيه يا أستاذ تبيعه
- أدخل بس وسمى .. حتتين تحفه يارب يكونوا من بختك ومن نصيبك
( يدخل به الصالون ) أقدم لك عتريس بيه وحرمه زغلوله هانم موديل 1938وما قبلها أتفرج براحتك وقولى أيه رأيك.. تربية سرايات خلفة برنسيسات
يقوم بائع الروبابيكيا بتفحص عتريس بيه ويرفع عن رأسه الطربوش ويفتح فمه وينظر فيه ويخبط على ظهره وكتفه ويطلب منه الوقوف فيقف مستندا على عصاته الأبنوس ويديره يمينا ويسارا
- حتة معتقة بصحيح مش بطال أهو ينفع .. لو سمحت ياهانم أقلعى البلطو الدنيا حر .. أفتحى بؤك أقفلى هى سنانك فين ياحجة
كمال : مالبستيش الطقم ليه ياحماتى
- نسيته ياخويا نسيته ..هاته من عندك يابنى
- ماشى يا أستاذ طالب فيهم كام
- كولك نظر يامعلم.. حاجة متربيه على الغالى بيه أبن باشا ..وهانم كانت ست الهوانم حتى شوف صورهم أيام العز والفخفخة
- أنا حخدهم منك كده شروه على بعض ببرازتين كبار يعنى ميتين جنيه مقفولين
- لالا يامعلم ماينفعش ده كان جايلى فيهم 400 جنية ومارضتش أبيعهم.. معقول ياراجل هانم وبيه بـ 200 جنيه بس
- يادوبك على قد توبهم وكمان أنا كارمك فيهم .. أنا معايا على العربيه تحت عيلة
بحالها راجل ومراته وأربع عيال زى البُغَال الواحد فيهم يدور ساقيه دافع فيهم 150 جنيه بس
- أش جاب لجاب يامعلم ده باشا بطربوش ودى هانم ببلطو زود شويه..ده البدلة والبالطو أللى عليهم يسوا أكثر من 200 جنيه
- وحياتك أنا واخدهم عشانهم سيبك بلا بيه بلا هانم كويس ان حخلصك منهم شوف بقى أنا حأكل بكام وأشرب بكام وأدى فى أدويه على ما أظبطهم.. أنا أمبارح أشتريت وزير سابق بمكتبه بكشك الحراسة أللى قدام بيته بالعسكرى أللى فيه بـ 180 جنيه .. وعلى كولن حنزود 20 جنيه عشان خاطرك قولت أيه
- قولت حلال عليك يامعلم شيل وأمرى لله
- أستنى لما أنادى على الصبيان بتوعى ييجوا يشلوهم .. زقلط ..شنكل أطلعوا فوق عايزكم بسرعة
( يصعد صبيان المعلم ويقوما برفع عتريس بيه بعد أن شبكا أيديهما وجلس بينهما بكل ألاطه وأنطلقا به على السلم
المعلم :على مهلك ياض أنت وهو أوعى يتخبط أو يتجرح منكم عايزه سليم ..
الحلقة رقم (2)


الكتالوج
بائع الروبابيكيا : وأنت ياهانم عايزه العيال يشلوكى زى عتريس بيه ولا تنزلى معايا على السلم واحده واحده لأنى شايف أن وزنك تقيل حبتين ويمكن العيال يقعوا بيكى
زغلوله وهى منفعلة : راجل صحيح ماعندكش دم ولا نظر ..يشلونى طبعا
- ماشى ربنا يطول لنا فى عمرك لحد ما ماينزلوكى
يخرج المعلم محفظته ويبدأ فى عد الفلوس : بقولك أيه يا أستاذ تحب تاخد نقديه ولا تشوف حاجة على العربيه بدل منهم وتدفع الفرق
- عندك أيه على العربيه يامعلم
- عندى من كله.. بهوات ووزراء وشعراء وفلاسفة ومفكرين وزعماء وستات رؤساء وملوك وبرنسيسات.. أنزل أتفرج ونقى ومش حنختلف أصلى أنا حبيتك لله فى لله ونفسى أخدمك .. البيه متجوز كام واحده
- هى واحده مفيش غيرها بنت عتريس بيه وزغلوله هانم أللى أشتريتهم
- وعلى كده مريحاك وشايفه طلباتك ولا ناوى تبيعها هى كمان
- يعنى.. أهى شويه كده وشويه كده وأدينى مستحمل
- شايفك مش مبسوط ..بقى ياراجل الشرع أداك رخصة تتجوز أربعة تقوم أنت مضيقها على نفسك وتتجوز واحده ساعة تروح وساعة تيجى .. أنزل معايا وأتفرج وأنت تغير رأيك وشوف النهارده وأشترى بكره ...وحعمل لك ديسكاونت ياعم.. وخد لك حتتين والثالثة هدية
كمال بحده :عايزنى آخد واحده روبابيكيا
- يعنى الست أللى معاك فابريكه ياخى وعلى الزيرو وما أضربش فيها مفك ماهو أكيد روبابيكيا برضو وضاربها السلك ومغيره كبالن ههههههههههه
ينزل كمال مع بائع الروبابيكيا لينتقى له شيئا مناسبا فلم يجد مبتغاه
المعلم : ولا يهمك يا أستاذ كمال.. تعال معانا الوكاله حتلاقى طلبك هناك هات الكتالوجات الحريمى ياواد يازقلط..حاضر يامعلمى
( يأخذ أول كتالوج فيقرأ المكتوب عليه .. نساء جميلات جدا..فيفرح والكتالوج الثانى .. نساء متوسطات الجمال ..فيشمأز والكتالوج الثالث .. نساء اللهم أحفظنا فيركنه بعيدا ويستعيذ بالله
يفتح كتالوج النساء الجميلات فيجد فى أول الصفحة ( جميلات ولكن شريرات )
فقال فى نفسه أبعد عن الشر وغنى له.. أكيد ستات من بتوع الأكياس السوده ويستمر فى تصفح الكتالوج حتى يصل إلى الجزأ الثانى بعنوان ( جميلات ولكن غبيات ) فأستعاذ بالله من الغباء وأصحابه ويظل يتصفح حتى يصل للجزأ الثالث بعنوان ( جميلات ولكن مُرّستان )
يضع كمال كتالوج الجميلات جانبا وهو ضجرا : أيه يامعلم كل الجميلات أللى عندك يا أما شريره أو غبيه أو مرستان.. مفيش واحده جميلة ورخيصة وعاقلة وبنت ناس كله روبابيكيا ماعندكش حاجة عِدله
- يا أستاذ كمال لو كانوا فيهم الخير ماكان رماهم الطير وبعدين ياسيدى الكمال لله وحده هو حد فينا سليم مش لازم ياسيدى تاخد حاجة حلوه قوى شوف الكتالوج التانى والتالت وخد حاجة نص نص حتلاقى فيهم الحنينة والطيبه والساذجة وأللى على نياتها والمخلصة والوفيه والمدهوله
- طب أشمعنى الصفات الكويسه موجوده فى الستات الوحشين والنص نص ماتبقاش ليه موجوده فى الجميلات
- يا استاذ ماينفعش تاخد كل حاجة جمال وأدب وعقل ودين وأخلاق .. دى ماتبقاش ست دى تبقى ملاك ..ربنا وزع كل حاجة بالعدل على البنى آدمين
- أيش قولتك يامعلم (يتناول الكتالوج الثانى – ستات نص نص- ويتصفحه وتقع عينه على صورة سيده متوسطة الجمال وهى ترسم على وجهها أبتسامة هادئة رزينه كالموناليزا ..والذى أستوقفه هو البيانات المكتوبه تحت الصوره ..الأسم صفاء عبدالله الشهيرة بصفاء الرايقة العمر 35 سنه سبق لها الزواج أكثر من مره ليس لديها أولاد ست بيت من الدرجة الأولى .. غير معلوم سبب لطلاقها.. طيبه وهادئة ورايقه ..ألخ
كمال : أنا عايز أشوف صفاء الرايقة دى يامعلم
الحلقة رقم(3)
صفاء الرايقه
- صفاء غاليه شويه ياكمال بيه .. يعنى بكام يعنى .. بـ 300 جنيه بس تدفع 80 جنيه وتستلمها ونبقى خالصين
- مش حنختلف أشوفها الأول يامعلم
- واد يازقلط أدخل المخزن هات الست صفاء الرايقة خليها تقابل البيه خد معاك فوطة صفراء والرياشه علشان تنفضها من التراب.. حاضر يامعلمى
( تخرج صفاء وهو يبدو عليها الطيبة والهدوء وعلى وجهها أبتسامتها الغامضة وتجلس أمام كمال وهو ينظر إليها ويتفحصها جيدا)
كمال: أنت الست صفاء الرايقة
- أيوه أنا الرايقه أى خدمه ..- أصلى أنا حبيت أتعرف قبل ما أشتريكى وأسألك شوية أسئله ..- أتفضل أسأل – حضرتك أتجوزتى كام مره
تبتسم أبتسامتها الهادئة وتقول بكل هدوء ورومانسيه ودلال وهى تعد على أصابعها: ست مرات بس ..كمال يتاخد ويرجع للخلف ويحدق فيها جيدا : عدم المؤاخذه أيه السبب فى طلاقك من السته
تمصمص شفتيها : مفيش نصيب ..كمال: أنا عارف أنه مفيش نصيب بس عايز أعرف سبب طلاقك من كل واحد من أزواجك السابقين
- قبل ما أقولك لازم تعرف أنك هنا فى محل روبابيكيا وكل الموجودين فيه روبابيكيا ولما تشترى روبابيكيا مادورش على العيب فين وعلى كلن حقولك علشان ترتاح .. أول واحد كان بخيل جلده والتانى كان مجنون والثالث كان لا مؤاخذه رزل ومعفن زى حضرتك والرابع كان مسطول ومات فى حادثة أتوبيس والخامس ماكانش فاضيلى دايما مشغول بتجارته وسفرياته أما السادس فكان فقرى وبيلعب قمار وباعنى لبتاع الروبابيكيا علشان يفك زنقته
- ياه يبقى كده العيب كان فيهم مش فيكى ياست صفاء
- قولى ياصافى أحسن ..ومين خالى من العيوب يا أستاذ قولت لى أسمك أيه
- كمال الحايس .. طب أنت عارفه العيب أللى فيكى
- مفيش حد بيعترف ويقول أن فيه عيب كل واحد فينا فاكر أنه أحسن واحد فى الدنيا .. حسيبك أنت تعرفه لوحدك لو كان فيه نصيب ..
صفاء: عايزه أسألك زى ماسألتنى ياكيمو .. - مفيش مانع أسألى ياصافى
- أنت متجوز ؟..- أيوه ..عندك أولاد؟ .. لا ..بتحب مراتك؟ .. كنت بحبها زمان ..ودلوقتى ما بتحبهاش ؟.. يعنى ..طب عايش معاها ليه مابعتهاش لبتاع الروبابيكيا وريحت دماغك؟ .. الحقيقة هى دة الخطوة الجاية .. طب مستنى أيه .. حتفضل قاعد معاها لما تعجز وتبيعك هى؟ .. لا طبعا لكن عايز واحده تانيه تحل محلها .. حتى لو كانت روبابيكيا ؟ .. حتى لو كانت روبابيكيا!!.. تبقى عملت أيه..
على الأقل أبقى غيرت .. الناس تغير الوحش بالكويس مش تغير الوحش بأوحش منه .. أيش عرفك أنك حتكونى أوحش من مراتى أنت تعرفيها؟ .. لا ما أعرفهاش
بس أعرف طبع الستات !!..من رأيى أن مراتك مهما كانت وحاشتها أحسن من أى ست تانيه روبابيكيا
-عجبتنى صراحتك ودخلتى قلبى ..
- أنت راجل كداب ومنافق وما بتفهمش ..
- الله الله أحنا حنغلط أما أنت لسانك طويل وست روبابيكيا بصحيح ..
- عرفت أنا ليه أتجوزت ست مرات لأنى لم أقابل راجل صادق لحد دلوقتى
- هى الست عايزه أيه غير راجل يفتح لها بيت تعيش فيه معززه مكرمه مش بتقولوا ضل راجل ولاضل حيطه
- أيوه بس لما تكون حيطة سليمه مش حيطه مايله
- أفهم من كده أن الراجل الكداب حيطه مايله
- يامآمنه للرجال يامآمنه للميه فى الغربال .. وأللى يكدب مره يكدب ألف مره
- يعنى أنت عمرك ما كدبتى ؟
– أنت باين عليك راجل طيب هو فيه ست مابتكدبش
- خلاص يبقى خالصين والحال من بعضه – لأ.. تفرق ياكيمو كدب الستات غير كدب الرجاله – أزاى يعنى ماهو كله كدب فى الأخر – الست كدبها برىء وعبيط
أماالرجاله فكدبها فظيع ومدمر ويخرب البيوت
- ما غلطش صحيح أللى سماكى الرايقه
يتدخل بائع الروبابيكيا : خلصونا بقى مش حنفتحها محدته.. قولت أيه يا استاذ كيمو .. نويتى على أيه يارايقه
صفاء : عايز الصراحة ياكيمو البيعه دى خسرانه وفر فلوسك
كمال : وأخسر ليه .. مفيش ضمان يامعلم على البيعة دى
المعلم : ضمان لمدة 3 أيام ولو مش عجباك تاخد فلوسك ناقصة الربع ولو قعدت معاك أسبوع يبقى النص ..بعد أسبوع بيوم مالكش عندى حاجة
كمال : أنا أشتريت يامعلم .. صفاء : حتندم ياكيمو
المعلم : هات فلوسك وخدها وخلصنى منها ..مع السلامه يارايقة
الحلقة رقم (4)
أمبيسبول
يصطحب كمال صفاء الرايقة ويرجع بها للبيت وفى الطريق
صفاء: الدنيا حر قوى أوففف أقف هنا هات لى عصير مانجه (تشرب العصير وتمر أمام باترينة ملابس) شوفت الفستان ده لو سمحت أدخل أقيسه ( تدخل تقيس أكثر من فستان وقمصان نوم وتجمعها وتضعها أمام البائعة لتستخرج فاتورة الدفع) أدفع ياكيمو ( يدفع كيمو وهو ينفخ من الغيظ ) تدخل محل للأحذية وتقيس أكثر من جزمه وتنقى شنطه وتضعهم أمام البائع وتنادى على كمال : أدفع ياكيمو ..يدفع كمال الحساب وهو يكاد ينفجر
صفاء : أنا جعانه قوى ياكيمو شوف أى محل تيك أواى وهات لى منه شاورمه
كمال : لسه بدرى على الغداء يارايقه
صفاء : أنت بتسمى الشاورمه غداء .. دى مسح زور ياكيمو
كمال فى سره : الله يخرب بيتك ده أنت نصيبه سودا .. الصبر يارب
بعد أن تأكل صفاء سندوتشات الشاورمة وتشرب المياه الغازيه وتتجشأ :بقولك أيه ياكيمو .. أيه تانى يا صافى .. ولا بلاش أحسن تزعل وتقول عليا فجعانه أو طمعانه ..قولى فى يومك أللى مش معدى .. لا يا كيمو مش حقول أنت باين عليك زعلان عشان شوية الحاجات التافهه أللى أشتريتها واللقمة أللى مسحتى بيها زورى مثتكترهم عليا .. قولى وخلصينى .. أشترى لى كارت شحن موبينيل من أبو خمسين للموبايل بتاعى ..
- أنت كمان معاكى موبايل وبتعملى بيه أيه ده أن شاء الله
- بكلم بيه صحاباتى الروبابيكيات
- شوفى ماعدش معايا فلوس غير 8 جنيه أهم..
- هاتهم وأنا أكمل من معايا 2 جنيه
صفاء : أنا لحد دلوقتى ما عرفتش أنت واخدنى معاك على جواز ولا أساعد المدام فى البيت قول الصراحة وماتكدبش زى ما أتفقنا ممنوع الكدب
كمال:عايزه الحقيقة أنا حجربك لمدة 3 أيام تساعدى فيهم المدام فى البيت .. لو عجبتينى نخليها جواز يارايقة أما ..لو.. لا قدر الله فشلتى أرجعك تانى لبتاع الروبابيكيا
- تعجبنى يبقى الشغل كده على ميه بيضا.. عندك أوضه ليه مخصوص
- أهى موجوده أوضة عتريس بيه وزغلوله هانم تقعدى فيها
- أوكيه علشان تبقى عارف نظامى .. تحط لى تليفزيون فى الأوضه وميعاد نومى من الساعة تمانيه مساءً وبأصحى الساعة 11 الصبح وفطارى خفيف 3 بضات مقليين بالزبده وتوست وجبنه رومى وفول بالزيت الحار وطعمية بالسمسم علشان الرجيم ..
- أومال لو ماكنتيش عامله رجيم كنت حتكلى أيه !!
- وكمان قبل ما أنسى أنا ماليش فى التنضيف ولا الغسيل ولا المسح لكن مستعده أشرف على الشغاله لما تنضف الشقة .. هيه وأيه كمان يارايقه
- أنا لازم أخرج يوميا لمدة ساعتين على الأقل .. حتروحى فين بقى أن شاء الله
- أروح ماطرح ماروح هو أنت جوزى.. أتفسح أقعد فى كوفى شوب أتفرج على المحلات أتمشى أومال أنت فاكر أيه حقعد فى البيت أستناك أنت والمدام زى قرد قطع.. وبالمره ماتنساش تعمل حسابك لمصروفى شهرى
- حتعملى أيه بالمصروف وأنت واكله شاربه نايمه على حسابى
- أومال أصرف منين وأتفسح وأخرج أزاى أنا يلزمنى على الأقل 500 جنيه فى الشهر .. خلاص أتسدى أحنا قربنا على البيت .. طب خد شيل الأكياس دى خلينى أطلع بيتك بأحترامى علشان برستيجى ما يتهزش قدام الجيران
يفتح كمال باب الشقة ويدخل ومعه صفاء : أتفضلى ياست صافى أدخلى برجلك اليمين ( تجيل صفاء عينيها فى الشقة وتفتح البلكونات ) شقة مش بطاله فين أوضتى فرجنى عليها.. يفتح لها غرفة عتريس بيه : أتفضلى ياست صفاء
- فين التليفزيون .. حاضر حجيب لك التليفزيون أللى فى أوضتى
- بالمره فرجنى على أوضتك أنت والمدام .. أتفضلى ياستى
- أيه القرف ده أنتم بتناموا هنا أزاى وبيجلكوا نوم أزاى.. دى أسطبل مش أوضة - الله يكرم أصلك أهو بنام ياستى وبنشخر وبعدين أنت مالك بأوضتى أنا والمدام
- أزاى ياكيمو مش أنا لو عجبتك حتغير رأيك وتتجوزنى زى ما أتفقنا
- أيوه قولت .. - ودى حتبقى أوضتى لما تبيع المدام لبتاع الروبابيكيا
- أيوه الكلام ده لو عجبتينى وللأسف لحد دلوقتى مش شايف حاجة عجبانى فيك
- أصبر أنت لسه شوفت حاجة ولعلمك أنا مش حقبل أتجوزك ألا لما تغير الأوضة الروبابيكيا دى.. أنا صافى الرايقة أنام على سرير مراتك الأولانيه أمبيسبول
بالمناسبة أنت ماقولتليش هى مراتك أسمها أيه
- أسمها عايده وبندلعها ونقولها ياديدى بس ده كان زمان
- ممكن تفرجنى صورتها لو سمحت .. ماعنديش ليها صورة حديثة هنا دلوقتى ومستعجله على أيه كلها ساعة وحتشرف .. أسيبك أنا دلوقتى أنا داخل أقلع هدومى وأريح شويه على ماتيجى المدام


الحلقة رقم (5)


لقاء ديدى والرايقة والزوج السابع


يدخل كمال ويغلق غرفته وينام ويترك صفاء الرايقة فى غرفة عتريس بيه فتقوم بتغيير ملابسها وترتدى قميص نوم جديد الذى قامت بشرائه وتخرج طلاء الأظافر من شنطتها وتقوم بدهانها وتضع مكياج صارخ على وجهها وهى تغنى وتسمع صوت باب الشقة وهو يفتح وتدخل عايده زوجة كمال (أمرأة فى الخمسينات من عمرها شديدة السمار على وجهها بودرة بكثافة لتفتح لونها متوسطة الحجم ولكنها على درجة عالية من النشاط والحيويه وتفاجأ بصفاء العايقة وهى تجلس


تغنى أغنية ليلى مراد [ ريداك والنبى ريداك ]وتسرح فى شعرها فترمى شنطتها وتدخل عليها كالوحش الكاسر)


عايده :هو مين يابت أللى ريداه وأنت مين وبتعملى أيه هنا


صفاء ببرود : زى ما أنتى شايفة ياحبيبتى بصلح مكياجى وبسرح شعرى أكيد أنت ديدى مراة كيمو حبيبى صح


تنفجر عايدة وتقبض على رقبة صفاء بعنف : حبك برص مش حسيبك ألا ما تقولى مين أللى جابك وألا حخلص عليك


تتخلص صفاء منها وتدفعها بعيدا عنها : جرى ايه ياوليه مالك داخله من بره زى القضى المستعجل أسألى براحة وأنا أجاوبك أنما لو سقتى الجنان والفتونه أنا مفيش زى فى الخناق وحتندمى أستهدى بالله وأقعدى بلاش هطل


تهدأ عايده قليلا وهى تكاد لا تصدق عينيها : أتجوزك خايب الرجا عليا


عايده : الحقيقة لسه أنا تحت الأختبار لمدة 3 أيام يا أتجوزنى يارجعنى


- يرجعك فين ياوليه وأيه تحت الأختبار ده


صفاء وهى تهز خصرها يمينا ويسار مع كل جمله: فى محل الروبابيكيا .. شافنى عجبته.. دفع الفرق ...وجابنى معاه.. وجابلى عصير منجه


وشوارمه وأشترىلى شوية الحاجات دى وقالى أقعدى فى أوضة حماتى ودخل نام


- يانهارك مطين هو أنت روبابيكيا


صفاء وقد أستفزتها الكلمة : مالهم الروبابيكيا ياحبيبتى .. لو أتجوزنى حبقى هانم وتبقى أنت روبابيكيا


- أقفلى بؤك ده مش عايزه أسمع منك ولا كلمة لما أشوف شغلى معاه الندل الجبان اللى نايم جوه وأنت لمى هدومك يابت أنتى ومش عايزه أشوفك هنا وألا والله لأكلك بأديا وسنانى


- هشش والله أنت ست بؤ على الفاضى ماتقدريش تعملى حاجة ومالكيش كلام معايا لما يصحى صاحب الشأن يبقى هو يتصرف


- عجبه فيكى أيه ولا أنت حلوة ولا جسم ولا رسم غير كمان لسانك الطويل أللى عايز قطعه ..مجرمه


- أنا مجرمه مع المجرم لكن هادية ونادية ورايقة قوى مع المحترمين وبعدين أنا عجباه ياستى على الأقل صغيرة وفيه صحة وعفيه تقدرى تقولى ليه هو حيستغنى عنك ويبيعك لبتاع الروبايكيا


- أنا ح يبعنى لبتاع الروبابيكيا


- إذا كان باع أللى خلفوكى مش حيبيعك أنت


- هو باع بابا وماما لبتاع الروبابيكيا كمان


- أيون بالذمه ياشيخه فى حد يفرض أبوه وأمه على جوزه أكيد زهقوه فى حياته


- هو قالك كده .. – مش بالظبط بس ايه أللى يخلى واحد يبيع حماه وحماته ألا إذا كانوا مزهقينه فى عيشته


- الندل الجبان أنا كنت حاسه بغدره.. ياحبيبى يابابا ياحبيبتى ياماما ياترى عاملين أيه دلوقتى .. أن ماخلصت عليه مابقاش أنا عايده


- هبله وعبيطه لو قتلتيه حتروحى السجن ويفضل أبوكى وأمك عند بتاع الروبابيكيا وقليل لو شنقوكى عايزه نصيحتى ولا لسه غيرانه منى


- أسمعى ياوليه يافراسه بطلى تستفزينى وألا والله حولع البيت بأللى فيه


- مش بقولك هبله وعبيطه وعامله زى الدبه العاميه ومش عايزه تشغلى مخك


- طب قولى يافايقه يارايقه لو أنت مكانى حتعملى أيه


- أيوه كده تعجبينى .. أنا بالعربى ولا عجبنى جوزك ولا ليه أى نيه أن أتجوزه أنا ياحبيبتى أتجوزت ست مرات وشوفت الويل على أدين الرجاله وحالفة على مصحف أن جوزى السابع لأطلع على عنيه البلاء الأزرق أنتقاما من كل صنف الرجاله.ووقع فى أيدى جوزك وعرفت من كلامه وحركاته أنه ندل ويستاهل الحرق وجه لأقضاه .. أنا مش عارفه أنت معاشره الراجل ده أزاى أنت بقالك قد أيه متجوزاه .. بتاع 30 سنه كده .. شوفتى بقى أن الرجاله مالهاش أمان بعد 30 سنه عشتيهم معاه وراحت صحتك وأتشرفطت جمالك وبقيتى مكعبره وعامله زى الزكيبه راح يدور على واحده أحلى منك وشباب عنك زى حالاتى


- اتلمى يابت أنت وخلى عندك دم .. آه صحيح الزمن عمل عمايله معايا أنما دى سنة الحياة كنتى تشوفينى أيام شبابى ومجدى ماكنتش أستعنى واحده زيك تشتغل عندى شغاله ..


– شوفى حنفضل نشتم فى بعض ونطول لسنتنا على بعض وسايبين الراجل الندل ده نايم بيشخر جوه ولا على باله


- طب نعمل ايه يارايقة .. – هاتى ودنك وأنا اقولك ياديدى سابقا


هئ هئ هئ


الحلقة رقم (6)


القرار والندم


تفتح عايده باب غرفة النوم التى ينام فيها كمال بهدوء وتقترب من السرير وتطبع قبلة مصطنعة على جبينه وهو شبه نائم فيفتح عينيه


- مين عايده أنت جيتى أمتى .. ومش عادتك تبوسينى وأنا نايم خير ياوش السعد


- ياحبيبى ياكيمو أنا مش عارفه أعمل لك أيه من المفاجأة الجميله أللى جايبها


- قصدك على صفاء الرايقة .. عجبتك


- دى هايله ياكيمو ونعمه ما أخترت ونقيت ياروحى


- يعنى مش زعلانه ولا غيرانه منها ولا حاجة


- بوتاتا.. دى ست كومل ومحترمه كان نفسى أجيب لك واحده زيها من زمان


- أنا جايبها علشان تساعدك فى البيت مش أكتر


- وماله ياحبيبى حتى لو عجبتك وأتجوزتها مافيهاش حاجة الشرع يسمح لك بأربعة وكتر خيرك أنك قعدت المده الطويله دى كلها خايف على مشاعرى وأنا بقى ياكيمو خلاص حسن الختام بقيت روبابيكيا


يدعك كمال فى عينيه ويسلك أذنيه : معقول الكلام أللى بتقوليه ده ياديدى


- كلمة ديدى كان زمان ياكيمو أيام ماكانت البوسه فى أيدى رطل ..دلوقتى ماتلاقيش كمال بدهشه أكثر : غريبه ..


عايده : ما غريب ألا الشيطان قوم بس كده من السرير وألبس هدومك وتعال نقعد سوى نشوفك ناوى على أيه وبعدها تنزل تجيب المأذون – أنا بقول نستنى شويه أدرس طباعها وأخلاقها قبل ما أتدبس فيها ولا أيه رأيك


- خير البر عاجله ياراجل قوم


- ياعنى أنت مش زعلانه ياديدى


- بوتيتا وأيه اللى يزعلنى طالما حبيب قلبى مبسوط أبقى أنا كمان مبسوطه


- لالا انت مش عايده أللى أنا عارفها .. أنا حاسس أن الكلام ده من وراء قلبك وبتمثلى عليا – ماتبقاش شكاك ياكيمو وسيبك من الأوهام دى


- أنا لو حتى أتجوزتها أنا مش حفرط فيكى حتفضلى على ذمتى وما الحب الا للحبيب الأولى – لالا ماتجيش على نفسك علشان ترضينى عايز تبعنى لبتاع الروبابيكيا مفيش مانع البته أنا من أيدك دى لأيدك دى هو أحنا حناخد زماننا وزمن غيرنا ..ألا بالمناسبه بابا وماما فين


- أقولك ياعايده وماتزعليش .. لا مش حزعل .. الحقيقة أنا بعتهم لبتاع الروبابيكيا ولعلمك برضاهم وهما مبسوطين آخر أنبساط


- أكبر غلطة عملتها ياكيمو مش كنت تقولى قبل ماتبيعهم كنا على الاقل خلناهم أتنازلوا لينا عن الفلوس أللى فى البنك ووثيقة التأمين


- هو أبوكى وأمك عندهم فلوس فى البنك ووثيقة تأمين وأنا ما أعرفش


- وكمان كاتبين لك مبلغ محترم أعترافا منهم بجميلك عليهم وأستضافتهم فى بيتك


- يانهار أسود وأنا بعتهم بغبائى


- ولا يهمك ياكيمو حلال عليك صفاء الرايقة ..قوم بقى وماتلوكش كتير نقعد سوا نشوف حنعمل أيه وننظم حياتنا ونشوف حتتجوزها ولا حتبعنى أنا كمان لبتاع الروبابيكيا ونبعت نجيب المأذون علشان نخلص


تتركه عايده وتخرج ويجلس كمال فوق السرير وهو يلطم على وجهه ويلوم نفسه


- ياغبائى يا حمريتى ..عتريس بيه وزغلوله هانم عندهم فلوس فى البنوك وأنا مش عارف وسبت الثروة دى تطير من أديا .. ياغلبى ياخيبتى


يرتدى ملابسه ويخرج للصالون فيجد عايده وصفاء الرايقة تجلسان متجاورتان وهما يتهامسان ويضحكان وكأنهما أصدقاء من زمان وليستا ضرائر فيتعجب ويدخل فى قلبه الخوف والريبه والشك وهو يقول فى نفسه ترى ماذا تتآمران هؤلاء النسوة وأى مصير يدبرانه لى


عايده تقوم من مكانها وتأخذ بيد كمال الواقف مشدوها وهو متردد فى الجلوس : أيه مالك ياكيمو ياحبيبى تعالى هات أيدك أقعد هنا جنب عروستك


يترك يده فتسحبه وهو مشدوه لتجلسه بجوار صفاء العايقه التى ترحب به وتفسح له ليجلس بجوارها : أقعد ياكيمو .. مالك مستغرب ليه .. ( كمال لا يتكلم وهو زائغ البصر بينهما وفى النهاية يجهش بالبكاء


صفاء : انت بتعيطى يا بيضا ( فيزداد فى البكاء ) أكيد دى دموع الفرح (يزداد بكائه أكثر ) تربت على كتفه : طب سد سد فيه حد يعيط يوم فرحه بالطريقة دى


لو سمحتى ياست عايده تجيبى له كوباية ميه ومناديل علشان كمال بيه


- سبيه ياست صفاء يفك عن نفسه وهو حيروق دلوقتى


يهدأ كمال بعد قليل ويمسح دموعة ويهب واقفا : فيه حاجة مش تمام بتدبروها ياست أنت وهى .. عايزين منى أيه بالظبط من غير لف ولا دوران والحركات القرعة بتاعتكم أللى أنا فاهمها


عايده بكل هدوء : احنا مش عايزين حاجة أحنا مستنيينك تقرر أن كنت ناوى تتجوز ست صفاء ولا لأ وناوى بعد ماتتجوزها حتقعد هنا ولا حتتكل على الله بيها


ماهى الشقة دى بأسمى شاريها لى بابا بفلوسه ولا ناوى ترجع عن فكرة الجواز وتقعد ست صفاء هنا تساعدنى فى البيت


كمال يجلس وهو يضع يده فوق رأسه : طب أدونى فرصة أفكر وأرد عليكم


عايده : قدامك خمس دقايق لو مقررتش حقرر أنا


صفاء وهى تضحك : خلص بقى ياكيمو فى ليلتك أللى مش عايزه تعدى خلينا نفرح... كمال : أنا قررت ( ويصمت) ..عايده وصفاء : هييه قووول


يرجع كمال ليضع يده مرة أخرى فوق رأسه مرة أخرى:صعب صعب قوى ياجماعة .. أقولكم قررى أنت ياعايده


الحلقة رقم (7 ) والأخيرة


سيد عضل


عايده : وبما أنك مش عارف تقرر ياكيمو أقرر أنا ( تخرج الموبايل من شنطتها وتتصل ).. أيوه بامعلم أنتم فين دلوقتى .. وجبت الطلب أللى قولت لك عليه .. كويس.. يعنى أنتم دلوقتى تحت البيت .. طب على مهلكم وأنتم طالعين السلم


كمال : معلم مين وطلب أيه أنت ناويه على أيه ياديدى


- أصبر على رزقك ياكيمو دايما مستعجل كده وبتضيع منك الفرص بأستعجالك


يدق جرس الباب فتقوم عايده بفتح الباب على مصراعية ليدخل بائع الروبابيكيا وصبيانه وهم يحملون عتريس بيه وزغلوله هانم


بائع الروبابيكيا : ننزلهم فين ياهانم.. نزلهم عندك فى اوضتهم أللى على اليمين وأنت داخل وبراحة عليهم يامعلم..هاى مامى أتبسطتى .. حفضى وأجيلك


يرجع المعلم وينادى من البلكونه : زقلط .. طلع لى سيد عضل بسرعة


- طلبك جاهز ياست هانم نتحاسب بقى (يخرج ألة حاسبه من جيبه ويجرى عليها


حساباته )طرحنا ثمن عتريس بيه وزغلوله هانم من ثمن كمال بيه وصفاء الرايقة وضيفنا عليهم ثمن الزبون الجديد سيد عضل يبقى تدفعى ياستى 300 جنيه قولتى أيه ياهانم


- بس على الله يكون سيد عضل بجد مش أى كلام


- أغشك ياست هانم ده معاه ست ميداليات فى المصارعة الحرة والجودو والكايك بوكس حتشوفيه دلوقتى وحتحكمى بنفسك.. أدخل ياسيد


( يدخل سيد عضل شاب ضخم الجثة فارع الطول مفتول العضلات تبدو عليه مظاهر الرجولة المتفجرة ويتقدم نحو عايده وهو يستعرض عضلاته كأبطال كمال الأجسام فتسعد به عايده )


عايده : خير مانقيت يامعلم وآدى حسابك وعندك كمال بيه والرايقه حلال عليك


أتفضل ياكابتن أستريح هنا


يرد عليها سيد بصوت أنثوى ناعم : يزيد فضلك ياحبيبتى


تتعجب عايده وهى لا تصدق ماتسمعه ويقع كمال من كثرة الضحك وهى تقول : هو صوته عامل كده ليه أنت جايب لى واحده ست يامعلم


يرد سيد عضل وهو يتقصع كالحريم : ست أيه يامدام ده أنا راجل بس الله يخرب بيته الدكتور أللى كان بيعالجنى فى المنتخب كان بيدينى هرمونات أنوثه غلط لحد مابقيت كده قوطعوا الدكاتره ياحبيبتى


المعلم : مش عاجبك يامدام نغيره بس أنا بأعتبر سيد أحسن واحد فى الروبابيكيا أللى عندى قولت أيه


- لا لابلاش سيد بتاعك ده بعدين أبقى أعدى عليك أختار حاجة بنفسى وأتفضل خلى صبيانك ياخدو كيمو وصافى من هنا


المعلم : قدامى ياست صافى .. مفيش بيعة تخلصنى منك .. وأنتوا يارجاله شيلوا كمال بيه على تحت


كمال يجرى للداخل وهو يرفض أن يذهب مع بائع الروبابيكيا ويغلق باب غرفته بالمفتاح وهو يهددبقتل من يقترب منه


عايده : وبعدين يامعلم أتصرف


المعلم : عادى ياست عايده بنقابل من ده كتير ( ينظر إلى سيد عضل ويأمره بأحضار كمال .. يقوم سيد وينحى كل الرجال بعيدا ويتقدم نحو باب غرفة النوم المختبئ خلفه كمال ويطرق عليه بعنف وهو ينادى عليه بصوته الأنثوى : أفتح ياكيمووو ماتخلنيش أدخلك وأطلعك غصب عنك


كمال من الداخل : ياعم أتلهى روح طلع الحرمة أللى جواك ياراجل روبابيكيا


سيد :كده أنت الجانى على نفسك


يقتحم سيد الباب ويكسره بعد أن ضربه ضربه واحد بقدمه ويقبض على كمال ويرفعه عاليا ويرميه فوق الأرض أكثر من مره وهو يصرخ من شدة الألم حتى تظلم الغرفة ويغمى عليه


يفتح كمال عينيه فيجد نفسه فوق أرضية غرفة النوم ويسيل من رأسه الدم ويلتف حوله كل من عايده وعتريس بيه وزغلوله هانم وهم يضمدون جراحه ويعملون على أفاقته وحمله فوق السرير


كمال بعد أن يفوق ويتنبه لمن حوله: ياه ده كان كابوس وحش بشكل .. اللهم أجعله خير ..يسمع صوت بائع الروبابيكيا وهو ينادى فى الشارع : بيكيا بيكيا


فيشير لعايده أن تغلق النافذه وتتركه ليكمل نومه وهو يقول : بيكيا بيكيا


حقا أنها دنيا روبابيكيا


هههههههههه


تمت

ليست هناك تعليقات:

قهوة الحراميه

  ألتف الحرامية حول المعلم فيشه شيخ المنصر وهم فى حالة تزمر وأنزعاج بعد أن أعلن عن نيته فى التوبه والأعداد لرحلة الحج فقال له مقص الحرامى : ...