الثلاثاء، 3 يناير 2017

حوارات بائسة (2)
بيع نفسك شوف الشارى مين؟
- أنتى مابترديش على التليفون ليه يابت
- أنا حره أرد ما ردش 
- أحنا مش مخطوبين ولا مش مخطوبين
- أيوه متزفتين .. سألت نفسك أحنا مخطوبين بقالنا كام سنه .. بقالنا 77 سنين ياسيد وأنت محلك سر مفيش خطوه لقدام
 - ماهو أنتى شايفه الظروف الهباب أللى بتمر بيها البلد حالها واقف ومفيش شغل طيب أعمل أيه أنا لو ينفع أبيع نفسى كنت بعت نفسى أقولك أيه أكثر من كده
 - الكلام بتاع السيسى مايمشيش معايا ياسيد تبيع نفسك ترهن كليتك وتسبلى فى عنيك وتقولى أنتى نور عنيا خلاص الكلام مابقاش يأكل معايا .. أنا بالعربى أتقدم لى عريس أمبارح وجاهز من مجاميعه وعنده شقه فى مساكن الزلزال هواها يرد الروح ومش حيخلى أبويا يدفع أبيض ولا أسود
- (يقبض على رقبتها حتى كادت أن تختنق) سيب رقبتى ياسيد وبلاش غباوه
- مين يابت الواد بتاع مساكن الزلزال ده قولى ولا أخلص عليكى
- سعيد حمامات
- السباك مالقتيش غير الحمار ده .. متجوز قبلك 33 نسوان بعتينى برخص التراب يابنت القرندلى علشان شقه فى المساكن بكره يشد عليكى السفون.. عقابا ليكى روحى أتجوزيه ياكلبه وأنا جاى النهارده أقابل أبوكى ياريت تجهزى حجاتى وفلوس الجمعية والعباية الفستقى أللى جبتها لأمك
 - جاهزين ياخويا فلوسك ودباديبك وعبايتك ..بس والنبى ماتزعل نفسك مصيرك تلاقى بنت الحلال أللى أحسن منى .. أنا كبرت ياسيد وعايزه أخلف لى عيلين وحالك حيطول ياحبيبى
- ماتقوليش الكلمه دى لوكنت حبيبك صحيح  ماكنتيش عملتى كده.. خطوبه وجواز تانى من غيرك أستحاله.. أنا حسيب البلد كلها وأسافر على مراكب المهاجرين لأيطاليا
- بلاش ياسيد..السكه خطره
 - قال أيه رماك على المر قال أللى أمر منه .. ورضينا بالغلب والغلب مارضاش يابلد .. ميعادى مع أبوكى الساعه خامسه سلام

ليست هناك تعليقات:

قهوة الحراميه

  ألتف الحرامية حول المعلم فيشه شيخ المنصر وهم فى حالة تزمر وأنزعاج بعد أن أعلن عن نيته فى التوبه والأعداد لرحلة الحج فقال له مقص الحرامى : ...