الثلاثاء، 16 سبتمبر 2008

خناقات رمضان 2

الحلقة رقم (2)
التحضير للعزومــــــــة
تفيده : خد يا متولى أبقى أبعت الفراش بتاعك يجيب لنا الطلبات دى
متولى ينظر فى ورقة الطلبات ويصرخ
متولى : أيه أللى كاتباه ده كرنبتين و4 كيلو لحمه وخمس فرخات ولفتين رقاق
كله كوم والكرنبتين دول كوم..بذمتك ودينك أحطهم أزاى فى عربية المصلحة وأطلع بيه أزاى العمارة أنت عايزه تفضحينى يا تفيده حرام عليكى الواحد صايم ومش عايز أتخانق
تفيده : أتخانق يا متولى أصلك مش صايم لوحدك ..مش عايز تجيبهم خلاص أجيبهم أنا بس أبعت لى عربية المصلحة بعد ماتوصل وأنا حتصرف
متولى : الله يخزيك ياشيطان ..حاضر بس أوعى تدوخى السواق وترجعيه عشرين مره حرام عليكى الراجل برضه صايم والشوارع زحمه
تفيده : أقصر الشر يا متولى وأطلع على شغلك وأبعت لى السواق أول ماتوصل
(متولى يلعنها فى سره ويلعن العزومه ويتذكر أنه صايم فيتمالك أعصابه ولا يرد على تفيده )
تفيده : بتقول حاجة يامتولى
متولى : ما بقولش ..وينزل من البيت وهو ساخط ويبدأ أول يوم صيام فى رمضان
( يقابل متولى أبنته المتزوجه على السلم وهى تسحب أولادها الثلاثة وخلفها البواب يحمل شنطه كبير وسره فوق رأسه ملفوفه فى ملاية سرير )
متولى : أيه.. خير ياصفاء يا بنتى جوزك غضبك تانى
صفاء : غضبانه ومش غضبانه
متولى : فزورة من فوازير رمضان دى
صفاء : أبدا الغسالة عطلت والأستاذ مش عايز يجيب حد يصلحها وعلى الحال ده بقلنا أسبوع أخدت هدومى وهدوم العيال وسيبت له هدومه وقلت أغسلهم عند ماما وأفطر معاكم النهارده
متولى : وجوزك عارف
صفاء : أيوه عارف وحيروح يفطر عند أمه وحياخد غسيله معاه
متولى وهو يجز على أسنانه :أهلا... أشوف أيه حكايتك لما أرجع
يعود متولى من عمله ويقوم السائق بحمل الطلبات إلى المطبخ تحت أشراف الست تفيدة وهى تراجع على جميع المشتريات وتبدى ملا حظاتها للسائق ومتولى ينفخ من الغيظ
تفيده : الكرنب دبلان ومفضى من الورق ..ضحكوا عليك يأسطى فوزى
فوزى :مفيش كرنب فى السوق يامدام أنا جيبت دول بالعافيه
تفيده : يعنى ما تنفعش ترجعهم وتجيب أتنين كويسين
يتدخل متولى : لأ مش حيرجعهم ياتفيده...لآ حيرجعهم يا متولى ..مش حيرجعهم ..لأ حيرجعهم
فوزى : بس خلاص ..ينعل أبو الكرنب وسنينه أنا حاخد الكرنب لمراتى فى البيت
وآدى حق الكرنبتين ..وأنا مش جايب طلبات تأنى أنا شغلتى من البيت للشغل والمأموريات
متولى : عاجبك كده يا ست تفيدة خليتى الواد الجربوع نطق.. يوجه كلامه لفوزى
أنت نسيت نفسك لولا أنا عينتك فى المصلحة كان زمانك لسه قاعد بعسليه فى الشارع ..أخص عليك جنس نمرود
فوزى : مش قصدى يامتولى بيه أنا من تعبى الست طلعت أفلاسى روح وتعالى وتعالى وروح وفى الأخر مش عاجبها وناسيه أننى صايم
متولى : أمشى روح يا فوزى وما تورنيش وشك ..لينا حسابنا بكرة فى الشغل
فوزى يشوح بيده ويضرب كف على كف وينصرف
........
صفاء عدوة التكنولوجيا
صفاء : بابا ..بابا أصحى أصحى المدفع ضرب ياله علشان تفطر
متولى : أنا صحيت أهه ..صوت مين أللى بره بيتكلم مع أخوكى
صفاء وهى مرتبكه : ده ددد هشام جوزى لسه جاى دلوقتى
متولى : وأيه أللى جابه بسلامته
صفاء : أبدا أصله لقى الميه عند مامته مقطوعه فراحت عند بنتها دينا
متولى : أبتدينا ياله ربنا يقوينا على عاميلك وعمايل سى هشام بتاعك
( بعد الفطار يجلس هشام أمام متولى لتناول الشاى )
متولى : أيه حكاية الغسالة بتاعتكم أللى كل شويه بتعطل دى
هشام : صفاء هى السبب ياعمى ؟؟
( تخرج صفاء من الحجرة المجاورة وهى مندفعة كالصاروخ وتمسك بياقة قميص هشام )..أنا قولت لك ألف مرة مش أنا السبب ..أنا ما دخلتش جوه الغساله علشان تبووظ هى أللى ماركتها زباله ..وكل الناس بتشتكى منها
(هشام يتخلص من قبضة يد صفاء وهو يرد عليها فى عند طفولى )..أيوه أنتى أللى بوظتيها
يزداد صراخ صفاء وتكاد تفتك بهشام لولا تدخل متولى
متولى : طيب نعرف من هشام أزاى صفاء بوظت الغساله
صفاء : ماتقولش يابابا أنى بوظت الغساله هئ هئ هئ
هشام : الغساله بتا عتنا فول أوتومتيك بتغسل 5كجم فقط من الغسيل ..ينفع ياعمى نحط فيها غسيل وزنه 10 كيلو
متولى : لآ ما ينفعش
صفاء ( وهى تصرخ ) : يا مفترى يا ظالم أنا بحط فيها 10 كيلو
هشام : بلاش أنا... فاكره المهندس أللى جه يصلحها آخر مرة قاللك أيه ..قالك الرحمه يا مدام ماتقرصيش على الغساله
صفاء : ده صاحبك وأنت أللى ملقنه بالكلام ده ..وقعد يشكر فى ماركة الغساله كأنه أنت أللى بتتكلم ..ما كلش أنا من شغل الأونطه بتاعك
هشام : أنا بتاع الأونطه يا عدوة التكنولوجيا
متولى : بس انت سيبين بيتكم وجيين تتخانقوا هنا ..حرام عليكم أرحمونا
أسمع يا هشام أتصرف بيع الغساله القديمه وحطها مقدمه لغساله جديده بالقسط
وبلاش البهدلة دى
هشام يطرق إلى الأرض فى خجل : أنا مش عارف أقول لك ياعمى ..
متولى : قول يا حبيبى ما تكسفش ..أصلك وش كسوف قوى
هشام : الحقيقة ياعمى عايز حضرتك تدفع لنا المقدمه وعلينا أحنا الأقساط
متولى : يابنى ما قولتلك بيع القديمه وحط فلوسها مقدمه
هشام : ما هو أنا بعتها
متولى : وبعدين
هشام : ولا قبلين ..بنتك ضيعت فلوسها فى البيت
متولى : خد البنت دى بعيالها وماتورنيش وشكم يانصابين يا أعداء التكنولوجبا
دى تانى غسالة أشتريها وتانى تليفزيون وتانى مكنسه
هشام وصفاء : أنت البركة ياحج ويجعله عامر

ليست هناك تعليقات:

قهوة الحراميه

  ألتف الحرامية حول المعلم فيشه شيخ المنصر وهم فى حالة تزمر وأنزعاج بعد أن أعلن عن نيته فى التوبه والأعداد لرحلة الحج فقال له مقص الحرامى : ...