الجمعة، 14 أبريل 2017

عفاريت الزقاق


عفاريت الزقاق
زقاق مظلم بعزبة الصيادين توجد بنهايته غرزه للحشاشين أعتادت العفاريت الجلوس فيها بعد منتصف الليل للتسلية وأخافة المساطيل  وأصبح الزقاق معروف للجميع بأنه مسكون ولا يمر به أحد من بعد المغرب الا اصحاب المزاج العالى وتصادف فى أحد الأيام أن دخله رجل غريب عن المنطقة طويل عريض المنكبين يلبس ملابس الصيادين وكانت فرصة لا تعوض لتلعب به عفاريت الزقاق فتمثل له عفريت فى صورة قط  اسود ضخم  قفز على قدمه وهو يموء فركله ركله قويه جعلته يطير فى الهواء ويسقط على الأرض  وهو يعوى عواءاً مخيفا ومضى دون ان يتأثر  فتمثل له عفريت آخر فى شكل شعلة نار زرقاء تمر من أمام وجهه ومن خلفه ومن تحت قدميه فلم يبالى ومضى قدما فى طريقه وبدأت العفاريت تمارس معه مختلف الحيل لعله تخيفه بالأصوات المرعبه أو خطف عمامته أو ضربه على وجهه ومؤخرته وهو شامخ شموخ الجبال بل كان يبادلهم الضربات  حتى وصل لباب الغرزة فوجد شابة رائعة الجمال ترحب به : سسسس انت ايوه انت ..ممكن تولعلى

-ماعييش ولاعة .. تقذف السيجارةبعيدا وهى تقول مش مهم انت رايح فين .. انا بأدور على المعلم (ابو النصايب) ويظهر أنى تُهت.. تأخذ منه ورقة العنوان وتقول له تعالى ورايا انا حوصلك بنفسى .. كتر خيرك تدخل به احد البيوت المهدمه خلف الغرزه وتصعد السلم وهى تمسك يده حتى لا يتعسر بدرك السلم المتهالك فيشعر بسخونه شديدة ودخان الحشيش يهب مع أنفاسها.. وخدانى ورايحه على فين.. وخداك على اوضتى تبيت فيها للصبح ..بس انا مش عايز أبيت انا عايز ااقضى المصلحة وأمشى.. ماتشلش هم ..أنا وأبو النصايب واحد حجيب لك طلبك وعندى شيشه حلوه برفاس  اشرب عليها  حجرين تضبط دماغك ..مش انت عايز ابو النصايب أنا نصيبه بنته الكبيره..يااه دى انت اجمل نصيبه انتى ايدك سخنه قوى يانصيبه ..انا كده جسمى كله مولع..  بس أنا مستعجل واصحابى مستنيين فى المركب .. طرقع الحجرين ونقوم سوا نجيب أصحابك تقضوا سهرتكم عندى.. بعد ان شرب الحجرين شعر بدماغة أصبحت ثقيلة وغير قادر على ان يصلب طوله .. الحشيش ده ماشربتش زيه قبل كده ده صنف نضيف قوى يانصيبه.. ده ماركة (ودع أهلك). اتبسطت وبما أنك بقيت فى الحلاوه لو قولت لك أنى جنيِه مش أنسيه حتخاف .. وحخاف ليه وأنا لو قولت لك بأنى عفريت محشش ومش بنى آدم حيحصل حاجه -انت مين ياض أنا بشبه عليك من ساعة ماشوفتك  ..انا شهبور يانصيبه لحقتى تنسينى .. يخيبك وعملى مسطول وماشى ولا همك  وشغال ضرب فى عفاريت الحته وايه اللى جابك يامنيل .. يخونك العيش ومية النار وحشتينى قولت آجى أطل عليكى.. يا أبن العفريته ..يا بنت الجنيه بتشتغل ايه دلوقتى .. عندى مركب بأنقل عليه المهاجرين لأيطاليا وراسى به أمام العزبة حشيل فيه نقلة صعايده الفجر ..وبتوصلهم أيطاليا على كده .. ههههه كل الناس اللى بتغرق دى تبعى يابنتى وأنتى بتعملى أيه فى الغرزه.. أنا بقى أللى بأسطلهم قبل مايسافروا هئ هئ هئ هئ اهو كده يحيا التعاون المشترك بين عفاريت البحر وشياطين الغرز

ليست هناك تعليقات:

قهوة الحراميه

  ألتف الحرامية حول المعلم فيشه شيخ المنصر وهم فى حالة تزمر وأنزعاج بعد أن أعلن عن نيته فى التوبه والأعداد لرحلة الحج فقال له مقص الحرامى : ...