الاثنين، 17 أبريل 2017

اضحك تضحك لك الدنيا

-      


اأخبارك أيه دلوقتى أنا سافرت وسايبك خاطب سوسن من 5 سنين أنت لسه خاطبها
-      - لأ
-      -- أحسن بردو .. دى كانت بنت خنيقه ونسناسه وبتمشى مع طوب الأرض.. ما علينا
-      المهم أنت عامل أيه دلوقتى
-      أتجوزت سوسن
-      شوف هو كل شيئ نصيب ومش كل حاجة الحلاوة وده بيحصل لناس كتير أهم حاجة الأخلاق بس طيبه هيهه
-      انا طلقتها من أسبوع
-      ياله خدت الشر وراحت مش أنا قولت لك
لكن أنا بحبها وناوى أرجعلها... - يخرب بيت أبوها لأبوك قوم ياض من هنا فقعتنى
قالوا ولاد الحلال
اللى يحب الكبده يتجوز أسكندرانية/ واللى يحب الكشرى يتجوز قاهرية
اما اللى بيحب المحشى فيتجوز أى وليه مفتريه
واللى يحب يتجوز عشر ستات وعايز يغير بأستمرار يتجوز اللبنانية ( ياجمال عمليات تجميلك يالبنان)
حب بخيره
فى ليله قمريه فى بلدنا بالصعيد قالت له : شايف القمر يا عوضين
-      فين القمر ده يانفوسه
-      عندك هناك طالل من بين السحاب
-      انا مش شايف غير جمر (قمر) واحد بس قاعد جنبى يادميل (ياجميل )
-      انت عبيط ولا بتستعبط  يا وله فيه قمر موجود على الأرض
-      قبر يلمك عايز اعملك بنى آدمه وأنتى داموسه (جاموسه ) بتنطح

وفضلت أفكر فى النسيان لما بقى النسيان همى
رجل يعانى من النسيان ذهب للدكتور ليجد له حل  فقال له مفيش علاج لحالتك غير أنك تروح تحج وتدعى ربنا يشيل عنك هذا البلاء

الرجل سافر وهو عائد فى الطياره قعد يراجع المناسك ليكون ناسى حاجة : سعى وسعينا وطواف وطوفنا ووقوف بعرفه ووقفنا وجمرات ورمينا وخروف ودبحنا فاضل أيه..فاضل أيه.. فاضل أيه يابطرس

ليست هناك تعليقات:

قهوة الحراميه

  ألتف الحرامية حول المعلم فيشه شيخ المنصر وهم فى حالة تزمر وأنزعاج بعد أن أعلن عن نيته فى التوبه والأعداد لرحلة الحج فقال له مقص الحرامى : ...